Future Energy - Energia Przyszłości - Hybryda nie idzie

W Polsce trudno doszukać się inicjatyw państwowych mających na celu pobudzenie rynku samochodów z napędem alternatywnym. Państwo nie wspiera ekologii, więc i samochody elektryczne czy hybrydowe nie mają szans na pojawienie się, są tak unikatowe, że wzrost ich liczby podaje się w dziesiątkach sztuk.

W I kwartale 2015 r. przybyło około 60 takich aut, podczas gdy napędzanych paliwem tradycyjnym aut osobowych zarejestrowano 90.000 sztuk. Dla porównania w 2014 r. zarejestrowano 98 aut elektrycznych. Zdaniem specjalistów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego głównym czynnikiem zniechęcającym Polaków do zakupu aut z napędem alternatywnym jest cena, te auta są znacznie droższe niż tradycyjne. Nie mniej ważną przyczyn dla której Polacy nie kupują ekologicznych aut jest fakt, że przy niskiej liczbie kupionych wciąż niewiele jest punktów ładowania, stacji paliw tradycyjnych jest w Polsce ponad 6.000, tymczasem planowana liczba punktów ładowania hybryd lub elektrycznych aut to kilkaset. Specjaliści tego rynku mówią nie tylko o niskim zainteresowaniu autami elektrycznymi i hybrydowymi, ale wręcz o spadku zainteresowania klientów takimi samochodami. Pierwsza fala zainteresowanych powstałą w latach 2010-2012 jednak czynnik ceny oraz brak wystarczającej ilości punktów ładowania przesądzają sprawę. W Polsce w rzeczywistości brak lobbowania na rzecz ekologicznych aut. Nie ma wsparcia zarówno ze strony państwa, jak i samych środowisk proekologicznych. Nie promuje się rozwiązań, które mogłyby zachęcać do zakupu samochodów eko, ani tańszych parkingów i możliwości korzystania z buspasów, ani uprzywilejowania w poruszaniu się w centrach miast. W związku z tym nabywcami ekosamochodów w Polsce są głównie firmy, które nabywają je w celu utrzymania wizerunku firmy przyjaznej środowisku. Analizując inne rynki samochodów z napędem alternatywnym widać wyraźnie, ze liczba aut sprzedanych ma ścisły związek ze świadomością ekologiczną społeczeństwa. Najbardziej ekologicznym państwem pod tym względem jest Norwegia, gdzie w trzech miesiącach 2015 r. zarejestrowano łącznie 8100 aut hybrydowych i elektrycznych, na 25.000 aut osobowych z napędem tradycyjnym. Z pewnością ma to związek z preferencjami, z jakimi wiążę się posiadanie takich aut: zwolnienie od podatku od nowego samochodu przy zakupie, zwolnienie z 25% podatku VAT, prawo do korzystania z buspasów, darmowe przejazdy autostradami i zwolnienie z podatku drogowego. Ma to ten skutek, że już ponad 50.000 takich aut jeździ po drogach Norwegii. Doszło nawet do tego, że w parlamencie wywołano dyskusję czy warto utrzymywać nadal ulgi dla kierowców aut eko, skoro Norwegia to państwo czerpiące potężne zyski ze sprzedaży własnej ropy i gazu.

Rozwiązania

Zobacz co mozemy zaoferować

Już wkrótce

Badania

Zapoznaj się z wynikami badań.

Czytaj więcej...

Informacje techniczne

Sprawdź parametry techniczne

Już wkrótce...

© 2012-2015 Future Energy sp. z o.o.
wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy, pod numerem KRS 0000379210, z siedzibą w Poznaniu (61-131), ul. Katowicka 11 /U29. NIP: 7831662724, REGON: 301535188